-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15194 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:38

حريم چاه قنات چقدر است؟ و آيا كسي غير از مالك مي تواند بر روي حلقه چاه قنات ديگران ساختمان بسازد؟
در رساله تحريرالوسيله حضرت امام خميني((قدس سره)) درباره حريم چاه چنين آمده است: حريم چاه مقداري است كه براي استفاده از آب چاه مورد نياز است; مانند جاي ايستادن كسي كه آب مي كشد، جاي چرخ چاه، محلّ حركت حيوان(در صورتي كه كشيدن با حيوان صورت گيرد)، محّل ريختن گل و خاك چاه(در صورتي كه بخواهند چاه را اصلاح كنند).
چاه داراي حريم ديگري نيز هست و آن فاصله ميان يك چاه و حفر چاه ديگر است كه كسي نمي تواند تا آن فاصله چاه ديگري حفر كند. اين حريم، در صورتي كه حفر چاه براي آب دادن به حيواني مانند شتر باشد، چهل زراع و اگر براي زراعت و غير آن باشد، شصت ذراع و براي حفر چشمه و قنات در زمين سخت پانصد ذراع و در زمين سست هزار زراع است. اگر فرض شود با اين فاصله نيز حفر قنات ديگر سبب زيان ديدن قنات نزديك آن است، بايد يا فاصله دورتر شود يا حفر با رضايت صاحب قنات ديگر همراه باشد. منظور از قنات در اين حريم نقطه اي است كه آب از زمين بيرون مي آيد نه چاه هايي كه روي قنات و محل جريان آب كنده مي شود. در حريم دوم اگر زمين موات باشد، احياي اطراف قنات براي زارعت يا ساختمان يا چيز ديگر بي اشكال است. احداث ساختمان و تصرفّات ديگر به اندازه حريم قسم اوّل جايز نيست.

( بخش پاسخ به سؤالات )
             احــكام
             مطهرات                         آب، مطلق                         جـاري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.